Column Sodom en Gomorra

13 januari 2019

Henny Ridderikhof

Sodom en Gomorra

Eerst een spoiler alert voor de mensen die de film "Becoming Astrid" nog willen zien. Deze column begint met een citaat uit deze ontroerende film over een vrouw (de jonge Astrid Lindgren) die erg geleden heeft onder de moraal in Zweden van een kleine eeuw terug.

"Waar zou je liever willen wonen, in Sodom of Gomorra?" vraagt Astrid aan haar broer en zusjes als ze uit de kerk komen. In Sodom drinken ze de hele dag soda (limonade) en in Gomorra zeggen de mensen de hele dag "god morgon" (goedemorgen). Uiteraard krijgt ze voor deze opmerking een uitbrander van haar ouders, Sodom en Gomorra, daar mag je niet mee spotten!

Sodom en Gomorra werden en worden altijd in een adem genoemd, een soort Driebergen-Zeist avant la lettre. In de Bijbel gaat het over een gebeurtenis die zich afspeelde in Sodom. Twee engelen bezochten Sodom en Lot nam de engelen als gasten in huis. Maar nog voordat Lot en zijn gasten konden gaan slapen, liepen alle mannen van Sodom bij Lots huis te hoop, jong en oud, niemand uitgezonderd. ‘Waar zijn die mannen die bij je overnachten?’ riepen ze Lot toe. ‘Breng ze naar buiten, we willen ze nemen!’ Lot ging naar buiten en deed de deur achter zich dicht. ‘Maar vrienden, zoiets kunnen jullie toch niet doen, zei hij. Om homoseksuele verkrachting van zijn gasten te voorkomen, bood Lot tevergeefs zijn twee jonge dochters in ruil aan zijn stadsgenoten aan. Maar van verdere schending van het heilig gastrecht komt het niet: de engelen slaan hun aanvallers met blindheid.

Dit verhaal lijkt erg veel op Richteren 19, met dien verstande dat er in Richteren 19 wel een onschuldig slachtoffer valt. Ook in dit verhaal willen de mannen van een stad graag de (mannelijke) gast verkrachten. Blijkbaar een dingetje in die tijd. Ook in dit geval biedt de gastheer zijn dochter én zijn bijvrouw aan. Als de situatie echt nijpend wordt "grijpt de gastheer zijn bijvrouw en brengt haar tot hen naar buiten" Zij wordt vervolgens de hele nacht tot aan de dageraad verkracht. 's Morgens doet de gastheer de deur open, om zijns weegs te gaan! (a man's got to do, what a man's got to do nietwaar) en ziet zijn bijvrouw op de drempel liggen. Hij zegt; sta op!...maar niemand antwoordt. Logisch, want de bijvrouw is dood.

En nu is mijn vraag: hoe komen mensen op het idee dat deze twee afschuwelijke verhalen het bewijs leveren dat God homoseksuele LIEFDE afwijst? Want is hier sprake van liefde? En hoe kan het dan dat ineens - bijwijze van spreken - heel Driebergen-Zeist homoseksuele gevoelens heeft? En dat in Richteren 19 alle homo's ineens zo ontzettend hetero worden dat ze een vrouw zo langdurig verkrachten tot de dood erop volgt? Ik ben geen theoloog maar ik heb het vermoeden dat deze verhalen gaan over mannelijke agressie, testosteron bommetjes zeg maar. En ja, dat is mij ook een gruwel! Geef mij maar gewoon een lieve man!

De engelen maanden Lot en zijn gezin Sodom te verlaten en niet om te zien. Lots vrouw kon echter aan de verleiding geen weerstand bieden, zij draaide zich wel om en veranderde onmiddellijk in een zoutpilaar. De les uit deze zin is volgens mij (leek, ik zeg het nog maar een keer), niet teveel achterom kijken voor je het weet ben je een pilaar.
Ik zou trouwens liever de hele dag soda drinken in plaats van de hele dag "goedemorgen" moeten zeggen. En u?


 Henny Ridderikhoff

Reageren? e-mail: