Column Heilig(ing)

 

 

19 april 2015

Jean-Paul Kruk

 Heilig(ing)?

 

“All in life is sacred. We come into life as sacred beings.  When we abuse the sacredness  of life we   affect all Creation.” Chief Arvol Looking Horse, White Buffalo Day Proclamation 2014

Wat is nog “heilig(ing)”  voor ons? Het Van Dale Woordenboek geeft ons brukbare  definities: van heel, volmaakt, integer,  gewijd, tot  vroom,  waarachtig. In films vliegen ons de  f-woorden om de  oren. Beschaving?  Mensenrechten (bijv. seksueel misbruik) worden met voeten getreden. Jihadisten (IS, Boko Haram) desavoueren,  desacreren heiligdommen (cultureel erfgoed) en storen zich aan God noch gebod.  Een tweede Beeldenstorm. Zich beroepend op de heilige teksten van de Koran en de ha dith (uitspraken van Mohammed); opportunisme ten top. Anders refereert men aan de geschiedenis om misdaden te legitimeren. In“heilige”oorlogen  is het de God van Israël,  die oorlog voert. Vaak te gen wrede, oorlogszuchtige vol keren. Onderdeel van Zijn heilsplan.  In het N.T. doet  J.C.  aan om-denken.  Geweldloos: de andere wang toekeren. Een appèl op de ander doen.  In de 20e eeuw wa- ren we getuige van twee Wereldoorlogen en vele andere brandhaar den. In gewelddadige conflicten werd de fysieke integriteit van mensen (incl. blootsteling aan gif)beschadigd , de eer van vrouwen (verkrachtingen) aangetast. We stonden aan de zijlijn keken toe, zelfs weg.  Menselijke waardigheid, medemenselijkheid? Paus Franciscus sprak recent over de heiligheid van het menselijk individu, zijn onvervreemdbaar recht. Eén mensenleven meer of minder telt blijkbaar niet.  Onverschillligheid, ge- weld en hebzucht  zijn de euvels van deze tijd. Is een mens niet meer de beelddrager van God? Ver- dient hij geen liefde, respect meer? Behandeld te worden zoals hij behandeld zou willen worden (De Gulden Regel, Mattheüs 7: 12)? Hij is toch verbonden met zijn naaste, de ander, en de Ander?

De sabbatsheiliging.  De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat. Het leven, ook van een in een put gevallen schaap, is heilig, kostbaar en waardevol. Een geschenk van God. We hebben het over de heilige sacramenten in de kerk, de Doop en het Avondmaal. Rooms-katholieken spreken van heiligen en het heilig verklaren van bijzondere mensen. In het Oude Testament staan de Israë-lieten voor een grondkeuze (Deuterenomium 30: 10-20): het leven (licht, liefde) of de dood (donker, angst). “Gij dan, kies het leven “. In Filippenzen 2: 5-11 lezen we hoe Jezus Christus zich ontledigt, ver nederd wordt als de Knecht des Heren. Gekruisigd, om verhoogd, ge-heilig-d te worden.  Liefde over-wint alles. Dit is thuiskomen, in je safe haven, je heilige plek, je veilig voelen, jezelf zijn.

De spirituele weg, de weg van de heiliging, is het werk van Gods genade. Dichter bij het bestaan van God komen: “… Wees heilig , want ik ben heilig.”(1 Petrus 1: 16). Dit gaat vaak gepaard met rituelen. Een teken van verbondenheid door elkaars handen vast te houden. De Salaam-Shalom Vriendschaps kring. Joden, moslims, christenen voelen zich verbonden met elkaar. 22 februari 2015: Solidarity  Walk; zeg het met bloemen! Een voetwassing, teken van dienstbaarheid, gastvrijheid. Een kaars aan- steken voor een dierbare overledene. Wij leven in deze  wereld, maar zijn geen deel van deze wereld.  Wij zijn ge-heilig-d. Dit staat nogal eens op gespannen voet met de weerbarstige werkelijkheid. De zachte krachten zullen echter overwinnen. Mensen die “volmaakt” zijn, in de zin van integer, uit-één-stuk,  toegewijd aan God, eerbiedigen elke vorm van  leven, cadeau van God. Het herijken van de spi ritualiteit van de heiliging van het leven, van verbondenheid met alles wat leeft,  een nieuw bescha- vingsoffensief, is wat mij betreft dan ook een absolute must! Zoek het heilige ook in kunst & cultuur (nationale museumweek, 18-26 april 2015) en in muziek … I know there is love and hope to be found in this world (Rumer) …

Jean-Paul Kruk

 Reageren? e-mail: